Under diskusjonen i klassen fikk jeg inntrykk av at mange var svært skeptiske til å kartlegge barna. Men at de fleste kunne se at det hadde en hensikt for de barna en ser har særlige utfordringer med eks språk. Jeg deler ikke den utbredte skepsisen til kartleggings verktøy, da jeg mener det kan ha så positive følger ved at vi oppdager barn som trenger ekstra språkstimulering, tilrettelegging eller en utredning. I håndboka som følger med "TRAS" sitt observasjons skjema står det:
Bilder fra http://www.infovestforlag.no/ - utlagt med tillatelse.
Altså ser vi at dent tenkte hensikten er å kunne oppdage barna så tidlig så mulig slik at en kan hjelpe de til mestring og god språkutvikling. Og en god språkutvikling har så mange positive sider at jeg ikke kan gå inn på det her, kort sagt: språk spiller inn på nesten alle områder i vår hverdag.
Samtidig som jeg er positiv til det kartleggingen kan hjelpe oss med, ser også jeg at dette er en tid- og ressurskrevende prosess, og at en derfor kanskje ikke skal bruke tid på nøye og systematisk kartlegging av alle barn. Men heller fokusere på de barna en har en tanke om at kan ha utfordringer på ulike områder. Men her mener jeg en bør ha lav terskel for å ta i bruk et observasjons eller kartleggings verktøy, for også de barna en ser på som sterke kan ha språkvansker. Det var også dette stortingmelding 24 Framtidens barnehage (2012-2013) foreslo. De kom med en tretrinnsmodell for vurdering og kartlegging av barn i barnehage:
Trinn 1: Helhetlig observasjon av alle barn uten bruk av skjema.
Trinn 2: Nærmere oppfølging med systematisk observasjon av enkeltbarn.
Trinn 3: Eventuell henvisning til utredning.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhtv78Eo7QTNESIvrzTllyhe5g1vfZZcow17mgucj783aidyq6B3x8ayTVQfk92JmIGQku956NUAJbOQ-r7voJ-Wh22xl1GrQ5CqIkFxXkgcfTs8W_CA9LoegX41gGhqhYID8gASTynBuo/s320/COLOURBOX9832254.jpg)
Mye mer og si om dette tema, men det ble med dette for denne gangen.
Litteraturliste:
- Espenakk,
U., Frost, J., Færevaag, M. K., Løge, I. K., Solheim, R. G., & Wagner, Å.
H. (2011). «TRAS. Observasjon av språk i daglig samspill». Stavanger: INFOVEST
forlag.
,
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar