lørdag 12. september 2015

NRK Super, ikke så super på spillfronten


I går jobba vi med å finne ressurser som kunne hjelpe oss i arbeidet med å innemlme digitale verktøy i barnehage hverdagen. Det er nyttig å vite mye dette når vi skal ut i jobb, da det stadig blir større fokus på bruken av dette.I den nåværende rammeplanen fra 2011 står det " Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap." (Kunnskapsdepartementet, 2011)

Mens i  tredjeutkastet til ny rammeplan som etter planen skal komme ut i 2017 står det " Digitale verktøy inngå som en naturlig del av det pedagogiske miljøet. Både i barns lek og læring har aktiviteter med digitale verktøy en selvskreven plass."(Kunnskapsdepartementet, 2015) En ser altså at det blir stadig mer fokus på at dette skal gjøres i barnehagene. 

En side meg gode tips til hvordan å oppfylle dette er:://www.iktsenteret.no/

Vi så også på de spillene NRK Super hadde på sine nettsider, og det jeg så her overrasket meg. 
Burde ikke foreldre, foresatte og lærere kunne forventet at NRK som er en statlig kanal har god pedagogisk kvalitet på sine sider? Dette tenkte jeg ihvertfall før jeg var inne på NRK Supers spillside, etter å ha vært der inne ser jeg nå at slik er det ikke. Dette er jo en spillsiden som jeg vil si minner i stor grad om spill sidene til www.123spill.no og lignende spill sider som barn også bruker.


 Bilde: Print Screen - nrksuper.no/spill/

Spillsiden tilbyr alt fra Fashion Designer New York til Mario Ice Skating men lite spill med særlig læringsutbytte. Selv om jeg på ingen måte er imponert over spillene fra et pedagogisk synspunkt så ser jeg det positive med at siden ikke inneholder reklame eller voldelig spill slik andre spill sider gjør Dette gir jo en liten trygghet for foreldre, men det jeg lurer på er hvorfor NRK som har så mange brukere ikke kunne invistert i utvikling eller innkjøp av gode lærerike og morsomme spill, slik at siden kunne være et sted der lærere og foreldre viste en fikk god kvalitet, noe jeg har inntrykk av at det ihvertfall i større grad er når det kommer til TV programmene. 

De har ett par mer lærings retta spill for barn i barnehagealder som ligger på et annet sted på nettsiden, for å komme det hit må du trykke på BarneTV logoen. Men heller ikke her er jeg imponert over nivået. Her skriver NRK selv om sine egenutviklede Pedagogiske - spill: 
http://nrksuper.no/super/barne-tv/spill/pedagogiske-spill/ 
Her vil jeg si meg spesielt uenig med framstillingen av ABC spillet og særlig disse to punktene de oppgir at læres ved dette spillet:
"Ordlydforståelse – kunne matche bilder til uttalte ord"
"Skille mellom vokaler og konsonanter"
Skulle dette vært tilfelle måtte barna fått høre lyden på hver bokstav når de ble trykket på og hørt ordet lest sakte med trykk på hver lyd i ordet. Mens her får de kun bekreftelse på at de har valgt riktig bokstav, og de ser jo også denne bokstaven på ordet som egentlig alt er skrevet. Altså vil jeg si meg helt enig i punktet "Gjenkjenning - Finne to og to like." det får de faktisk øvelse på i dette spillet". Men det er jo nettopp dette spillet går ut på, se en bokstav som blinker og finne den like, bokstavlydene blir ikke brukt og heller ikke bokstavnavnet. Det er klart spillet har en viss verdi, barnet får se bokstavene og det er jo en begynnelse. Men et barn som ikke alt kan lese vil ikke nødvendigvis her få med seg at det skriver et ord, at ordet består av ulike bokstaver med ulik lyd som til sammen lager et ord. Jeg vil påstå det fins langt bedre ABC spill/ apper en kan bruke med barn. 


Bilde: Print screen NRK Super ABC spill


Min konklusjon etter å ha utforsket NRK supersspill tilbud, er at jeg ikke vil oppsøke disse sidene sammen med barna i barnehagen. Jeg vil heller bruke gode pedagogiske dataspill eller apper. Her har jeg fremdeles mye utforskning og gjøre og vil komme tilbake til dette. 


Litteraturliste:
- Kunnskapsdepartementet. 2011. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo:
- Kunnskapsdepartementet. (2015, Juni 6). Kunnskapsdepartementet. Hentet fra Ny rammepalen i 2017: http://www.udir.no/contentassets/d9b3d406b2694e878f630c778cd5621a/tredjeutkast-rammeplan-19-02-2014.pdf 

1 kommentar: